lördag 12 februari 2011

Kvällsrutin by inkan

Inne i en period av att ta hand om mig själv igen. I lagom dos. Jag är ju generellt inte bra på det där med rutiner och ha karaktär att hålla fast vid grejer... Kör med på lite olika saker i olika perioder och tänker att något bra ger det väl för den stunden i alla fall.


Grejen just nu är en ny kvällsrutin (eller ny och ny, jag har ju inte haft någon innan direkt);


Dricka mitt Pukka Detox-te och läsa lite. Fin musik. tända ljus. kanske ett doftljus (ja, jag har helt omfamnat doftljusen i min värld nu) eller lite rökelse.


borsta tänderna. försöka komma ihåg tandtråden. tvätta ansiktet. ikväll drog jag till med en ansiktsmask också (det är ju ändå lördag). dricka ett glas vatten.


lite lightkvällsyoga, varje steg ett par minuter: 


1. Höger tumme mot hö näsborre. andas långa tag genom vänster
2. Benen sträck rakt fram, böj över så långt som möjligt. Slappna av i nacke och ländrygg. Andas. försök slappna av lite mer vid varje utandning.
3. Lägg dig raklång på rygg. Med böjda armar och knutna nävar; pressa knytnävarna mot varandra. Tänk efter om det är något som irriterat dig under dagen och pressa ut alla frustrationer.
4. Gå upp i brygga (lite svårt. här orkar jag max en halv minut). Andas å känn hur luften går ända ner till könet (ja, könet. hur obehagligt det ordet än känns). tänk utandningen upp längs ryggraden.
5. Sätt dig i skräddare, lägg höger hand i vänster med tummarna mot varandra. Andas in på 4, ut på 2.


Sitt sen bekvämt och be din kvällsbön. Börja med att försöka komma på så mycket som möjligt som du kan känna dig tacksam och glad för från dagen som varit. Lämna dagen, natten och morgondagen i Guds händer. Tänk att Jesus finns hos dig, gläds över dig, tröstar dig och håller dig i sin famn.


Smörj fötterna med olja (oliv eller någon massageolja som luktar gött). Ska man göra varje kväll enligt ayurvedisk medicin. Massera fötterna lite.


Lägg dig och sov gott:)


Datorn i sängen efter hela den här proceduren, som jag har nu, är kanske dock inte att rekommendera för att uppnå bästa harmonieffekt kan jag tänka...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar