tisdag 1 februari 2011

ditten och datten från sjukbädden

Förkylningen har belägrat min kropp. Igår testade jag det här med lök i öronen- på kvällen körde jag gul lök, 2 halvor rätt av, inlindad i lite tyg och sen en vetevärmare uppe på huvudet som hängde ner över öronen och liksom höll fast lökarna... En syn för gudarna! Nu var det ju ingen som såg mig, förutom Gud och några änglar då möjligen, men jag själv roades av det och det är väl minst lika viktigt.


Under natten tryckte jag in en vitlöksklyfta i var öra (Obs! inlindad i tyg, mkt viktigt enligt alla google-resultaten.).


Tyvärr vet jag inte om det hjälpte så värstans. Men jag tänker att det antagligen hade varit bra mycket värre om jag inte hade gjort det. Jag vill så väldigt gärna att såna här huskurer ska funka. Alternativ medicin av olika sort finner jag nämligen mycket intressant. Men som sagt. Jag kan inte med ärligt hjärta säga att vitlöken drog ut allt det onda. Men då har jag också synnerligen problematiska öron.


i övrigt är det honung (ej varmare än 37 grader), whisky, ingefära och citron som är min standard vid förkylning. Och timjante. 1 msk torkad timjan som får dra några minuter i vatten.


Ikväll kände jag mig lite matsugen för första gången på några dagar, så jag önnade å göttade mig med pannkakor med följande tillbehör: socker, frysta hallon, hackad mörk choklad, lemon curd. 
well, well, well. det smakade inte illa.


För övrigt så tänker jag att vetevärmare ska bli min nya present-grej. De är ju svindyra att köpa, men hur enkla som helst att sy. Köp helt vete (Saltå Kvarn) och fyll i en påse. Jag fuskade med en oanvänd kökshandduk som jag klippte på hälften, och sen vek och sydde 3 sömmar. vips var innerkudden klar. Sen klippte jag av ett ben på ett par gamla manchesterbyxor och sydde på en spets på kanterna och vóila- en ytterpåse. I vetet blandade jag i lite lavendel. ska testa med rosmarin nästa gång tror jag. Sen värmer man innerpåsen typ 4 minuter i mikron, lägger i den andra påsen, och lägger på valfri kroppsdel.


Kvällens nyupptäckta musik, från Bondhustruns tjej-lista, är Sarah Jaffe. Riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar