måndag 28 februari 2011

Bröllopstårta on the menu


Jamen, jag måste ändå skriva om bröllopstårtan jag gjorde i helgen. Så skönt att jag kommit till det att jag kan vara nöjd med något. Och att jag faktiskt, efter diverse lärdomar, fått så pass med erfarenhet på bröllopstårtor att jag inte tar mig vatten över huvudet utan har vett att lägga det på en nivå som funkar när man faktiskt inte är konditor, inte har ett helt restaurangkök till förfogande och framförallt inte ett stort kylrum... och tidsplanering. det också.

Världens bästa chokladbotten:

Smält 125 g margarin tillsammans med 125 g mörk choklad (faktum är att Ikeas choklad är riktigt bra). Häll i 1,5 dl kallt kaffe. Låt svalna. Vispa 4 ägg med 3 dl socker. I med  dl mjöl och 2 tsk bakpulver, plus chokladblandningen. Ganska stor form behövs. 175 grader, ca 40 min.

Dela på mitten. 

Mosa hallon med lite florsocker. Lägg på botten. Ovanpå hallonen:

Passionsfruktsmousse:

Låt 3 tsk gelatinpulver svälla i 3 msk kallt vatten. Vispa 4 dl grädde. Häll i 4 msk passionsfrukt-äpple-apelsin-juicekoncentrat (långt ord!), lite florsocker, urskrap från 2 passionsfrukter. Lös upp gelatinet och häll i. Hinner man så får den gärna stå några timmar i kylen.

På med 3/4 av moussen ovanpå hallonen. Lägg på översta botten. Ta resten av moussen ovanpå och runtom. Gör ett marsipanlock och lägg på, mest för stadgan och hållbarhetens skull.

Kaffetryffelglasyr:

Koka upp 2 dl grädde med 1 msk smör, en dutt flytande honung och 1-2 tsk snabbkaffe. Bryt 160 g mörk choklad i bitar och rör tills den smälter. Kyl tills den får bra konsistens, tjockt rinnande typ. Häll på tårtan. 

Garnera from your heart. Vita chokladflarn är lättare än man tror. Färska hallon, delade jordgubbar, citronmeliss och silverkulor blev fint ovanpå. Ett band av något slag gör genast att det ser extra lyxigt ut. Och hittade söta små fåglar på Panduro istället för brudpar on the top.
Ett tips istället för våningstårta (som alltid är svår att få till utan att sjunka i mitten eller få plats i kylen), och om man inte vill lägga flera hundra på en tårtställning, är att ställa tårtorna en och en på fat i olika höjder.

Så avslutar vi med ett par oredigerade bilder på det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar