tisdag 18 januari 2011

jakten på lycka

Lite fortsättning på förra inlägget..


Kollade just på svt´s nya serie "Jakten på lyckan" med Hanna Hellquist. Hon känns ju lite som min kompis eftersom jag lyssnar på morgonpasset i princip varje morgon, så antagligen gillade jag programmet lite extra mycket. men försökte ha en objektiv hållning- var beredd på att bli besviken.


Men jag tyckte faktiskt det höll en väldigt bra balans mellan lättsamhet och riktiga viktiga tankar. Det jag gillade mest var nog intervjun och experimentet med "Anonyma klubben". Jag vet inte hur många som ingår i den klubben- kanske bara hon som intervjuades- men jag funderar på att gå med. I all anonymitet. 


Grejen de gjorde var att i vardagen betala för någon okänd människa i smyg. Bara småsummor, max var 40 kr. T.ex när man fikar så betalar man för en kaffe o bulle extra och ber personen i kassan att välja valfri person senare under dagen och säga typ "du blir bjuden på fikat idag- av anonyma klubben". Eller en extra biljett i tunnelbanan, eller kanske en glass på sommaren eller vad vet jag. Och människor blir ju jätteglada! Det visar verkligen att det är tanken och handlingen som gört- för det handlar ju bara om småpengar. Och den personen blir säkert extra glad hela dagen och sprider det lite vidare.


Så grymt enkelt och så bra! jag ska verkligen verkligen försöka göra detta. inte känna mig fånig eller så. en gladare, ljusare, vänligare värld är ju inte så långt borta egentligen. kanske kan det synas naivt, men jag tror verkligen det är så enkelt.


Sen kunde man liksom inte låta bli att gilla miljardärskan hon träffade också. man bara gjorde det liksom. och hon hymlade inte med att hon kände sig lyckligare när hon var rik, men hade ju ändå insikt om att det handlade om en känsla av  trygghet och frihet. Och det kan man förhoppningsvis få på andra sätt också.


För övrigt skriver jag nu på min nya dator. minst 3 år för sent har jag äntligen köpt mig en liten macbook. och jag tror vi kommer bli vänner. än är jag inte riktigt van vid tangentbordet, men det är bra att vi har lite att jobba på också:)


musikmässigt lyssnar jag just på en lista jag gjort, kallad "old shit"- låtar jag lyssnade mycket på i tonåren. Just nu Raining in Baltimore med Counting Crows. Den håller än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar