tisdag 4 januari 2011

i det stora tysta huset

...Men varje kväll, min älskade
går Gud i det stora huset
                    från rum till rum
och besöker de övergivna tingen,
   ljusstakarna, blomkrukorna, blåser lätt på draperierna,
          drar sakta med handen över stolarnas ryggar

Människorna sover i sina sängar
med öppna eller slutna munnar
 de märker inte att Han är där
han fyller på deras hjärtan 
          med nattens dagg 

Vi orkar inte mer,   huden
        på våra fingertoppar torkar
men Gud kommer till oss 
och får blodet att skimra i våra händer


Så är det min älskade, och det är därför
allt i detta rum tyst betraktar oss,
        utan att döma.



En dikt av Ylva Eggehorn. som jag totalt tagit mig friheten att göra till min egen. bytt ut ord. tagit bort några rader. lagt till några.  Förlåt Ylva, om man inte får göra så egentligen. men jag tror det är okej. att göra den till sin egen. 


gillar bilden jag får framför mig av hur Gud går runt i sitt stora hus. Som modern när alla i familjen somnat. när lugnet lagt sig. går runt och känner friden. som finns där i bakgrunden hela tiden. bakom allt prat och brus, slagsmål och tårar, skratt och glädjeskrik från barnen som gungar högre än nånsin förr. tänker på allt som hänt under dagen. i lugn förbereder för morgondagen. smyger in och tittar på sina barn som är så vackra så det nästan gör ont i själen.


...och Herren låter sitt ansikte lysa över dem, 
                                     och visar dem nåd..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar