måndag 13 december 2010

Levnadsråd från di gamle

Jag har en gammal favoritbok,som jag hade glömt av lite men nu hittade i hyllan. Tog den efter min farfar. Han har gjort understrykningar och lite kommentarer ibland. Jag älskar sånt. Man lär känna en person på ett nytt sätt genom dess understrykningar. Jag har inget behov av att hålla böcker rena, det är mycket roligare att läsa en bok som någon annan redan har levt lite med!

I alla fall- back to the book. Det är en antologi som heter "Mitt långa liv har lärt mig..." underrubrik: "en levnadsvisdomens bok, skriven av sjuttio författare över sjuttio år", utgiven 1949.

Här kommer en liten favoritbit, där August Nilsson, (f. 1867, f.d riksdagsman, talman, fruktodlare, skriftställare. Bosatt i Kabbarp, Åkarp.) på ett mycket kortfattat sätt skriver ner sina tio levnadsregler:

  ett par minuters morgongymnastik i bara mässingen
  enkel kost, mest vegetarisk
  varken sprit eller tobak
  ett bastubad i veckan med hopp och sim i bassäng eller hav
  friluftsarbete
  dagens nyheter
  sjätte Mose bok
  natten i sängen
  tjusiga kvinnor
  gott humör.

Han lägger sen ut orden lite och jag gillar särskilt att han skriver 

"Dock är jag icke nog inbilsk tro, att mina regler utan vidare passa alla människor. Jag minns, hur min gamle far blev dödssjuk, då han en tid måste avstå från den kära tobaksbussen. Mig skulle den delikatessen ha berett en tidig och kvalfull död."

Å. Jag älskar gamla böcker. "med hopp och sim i bassäng eller hav".... Strålande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar