söndag 26 september 2010

tro och tvivel

Ny dag. Ny luft. Faktiskt. 
Det är så skönt när det händer. Att allt plötsligt kan kännas lite nytt utan att något egentligen hänt. Jag har en vän som brukar säga att Ingenting är statiskt. Det kan vara väldigt svårt att tro på, för mig i alla fall. Lätt att tänka att såhär kommer det alltid vara, det kommer aldrig aldrig aldrig förändras. Man kanske borde lärt sig vid det här laget att det oftast förändras. Eller alltid. På något sätt. Det är väl det som kallas hopp. Aningen om att ingenting är statiskt. Att man inte fastnar i tankar eller tillstånd.

Tänkt en del på Gud den här morgonen. Hörde nån på radion häromdagen som sa att den önskade den hade en tro, "det skulle vara så enkelt att ha färdiga svar". Oooooooooooo... vilken missuppfattning. Vanlig dock. Jag skulle också önska att tron gav massa svar. För mig är det ju inte så. Jag kan ibland önska att jag slapp tro för det skulle vara så skönt att slippa alla frågor som uppkommer för att man ska blanda in Gud i allt. För Gud är inte enkel. Tror man det kan det nog bli grymt fel. Och det har det ju visserligen ofta blivit i religionens fotspår. och det är människornas fel, som försöker förenkla, inte Guds fel. Tänker jag.

Om man tvivlar 99% och tror 1%, tror man då? 


Idag lyssnar jag på Nantes med Beirut. mmm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar