torsdag 23 juni 2011

Ett projekt som jag önskar att jag skulle få göra någon gång är att ge ut en uppföljning på min favoritantologi "Mitt långa liv har lärt mig",  som jag har citerat här på bloggen några gånger. Gavs ut 1949 tror jag, 70 personer som alla var över 70 år hade fått frågan om vad de lärt sig i livet, och skrivit typ 2-3 sidor var. Jag bara älskar denna bok! Både som en skildring av ett samhälle som är så långt ifrån dagens, f.a gällande kvinnosynen kanske, men som faktiskt är den värld mina föräldrar föddes in i och som deras föräldrar levde i som vuxna. Och sen såklart de "allmänna livsvisdomarna", så mycket som inom människor är detsamma idag som då.


Och det skulle vara så roligt att få fråga 70 personer på ålderns höst denna fråga idag. Känns som att vi kanske missar mycket av livskunskapen i vår tid, när vi mindre och mindre spenderar tid med varandra över generationerna. uppfattar jag det som i alla fall.


Hm. jag undrar hur jag ska göra för att förverkliga denna dröm... Skriva till ett förlag att jag aldrig gett ut något, men gärna vill, och fråga om de kanske kan ge ett litet förskott?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar