onsdag 9 mars 2011

Fastetider

Idag börjar fastan. Inte för att det har påverkat mig så mycket, jag har hunnit äta tre semlor idag.. (mini-semlor dock. bland annat gjorde jag några med lite rivet citronskal i mojset och hallongrädde- de blev supergoda och söta)


I alla fall. Nåt år har jag fastat från tv. Men i år har jag liksom inte drivet för det. Och så läste jag detta i Bibeln (där det ju faktiskt står många väldigt väldigt bra saker. och en del märkliga):


"Nej, detta är den fasta jag vill se: 
   
    ...att du sliter sönder okets rep, befriar de förtryckta.. 
               Dela ditt bröd med den hungrige, 
      ge hemlösa stackare husrum, ser du en naken så klä honom,
               vänd inte dina egna ryggen!
        
            Då bryter gryningsljuset fram för dig..."  (Jes 58)




Precis innan det stycket så står det om de som försöker visa inför andra hur fromma de är, genom att späka sig själva och klä sig i säck och aska.. Och hur det irriterar Gud. Hycklare- det är ju de som Jesus går mest hårt åt. Och ändå finns det så många hycklare idag också, framför allt inom kyrkan. Sorgligt. Och det irriterar nog Gud lika mycket idag.


Har följt serien Jakten på lyckan på svtplay (eftersom det gått samtidigt som Den hemlige miljonären på 5:an, vilket ju har varit asbra. otippat för att vara på den kanalen. enligt mina fördomar.) Tänker ändå att det som upprepats är mycket detta att den långvariga lyckan ligger i att göra gott, i smått och stort, mot sina medmänniskor. Vilket ju även kommit fram i den hemlige miljonären. Och det är ju precis vad som står i det bibelordet, som är flera tusen år gammalt. Gör gott, lev omtänksamt och kärleksfullt, mot dig själv och andra- då ska gryningsljuset bryta fram för dig...


Gud- 
hjälp oss att leva i sanning. mot oss själva och varandra. 
fyll oss med kärlek. till oss själva och varandra. 
Lär oss tålamod och förståelse. med oss själva och varandra.
  och låt gryningsljuset bryta fram i vårt mörker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar